Reviews

Vanaf oktober 2022 plaatsen we op deze pagina reviews van wereldwinkels die zijn overgestapt op Wereldkassa en hun ervaringen willen delen.

Wereldwinkel Haren maart 2024

Wereldwinkel Haren kon het oude kassa-systeem van Wereldwinkel Zwolle overnemen. Deze heeft enige tijd op het kantoor gestaan met de demo van Wereldwinkelkassa. Hierop hebben medewerkers tot op zekere hoogte al een beetje kunnen oefenen met het nieuwe systeem, hoe het eruit ziet en hoe het werkt. Het is toch allemaal net weer een beetje anders dan het systeem dat we gewend waren. Na deze oefenperiode hebben we het nieuwe kassasysteem beneden neergezet. Er was een soort handleiding gemaakt met een stappenplan voor de meest gangbare handelingen (kassa opstarten, kassa sluiten, verkoop producten en opmaken kas) en de voorzitter van het bestuur heeft de eerste week bij elke medewerker die ingeroosterd stond tijdens de diensten ondersteunt.
De overgang heeft veel werk gekost om alle artikelen in het systeem te zetten. Deze moesten handmatig gescand worden en waar nodig in het systeem toegevoegd. We hielden er rekening mee dat dit een klus zou worden, maar dat het zo’n grote klus zou zijn, hadden we niet goed ingeschat.
Nu zijn we enkele weken bezig en begint iedereen zich er redelijk mee te redden. Het stappenplan wordt met regelmaat geraadpleegd maar over het algemeen lijken de grootste hobbels genomen te zijn.

Leonie van Toor Wereldwinkel Haren

Wereldwinkel Elst februari 2024

Sinds 1 februari 2024 heeft Wereldwinkel Elst de overstap gemaakt van Blue Retail naar WereldKassa. In de aanloop naar deze overgang hebben al onze medewerksters de aangeboden cursussen gevolgd, wat bijzonder waardevol bleek te zijn. Het vooraf vergaren van kennis over het nieuwe programma heeft ons enorm geholpen. De begeleiding bij zowel de installatie als het daadwerkelijke gebruik van het systeem was uitstekend. Hoewel sommige medewerksters aanvankelijk terughoudend waren tegenover het nieuwe systeem, zijn we nu unaniem van mening dat het buitengewoon prettig werkt. Natuurlijk zijn er nog aspecten waarin we kunnen groeien en leren, maar we zetten ons met veel enthousiasme in om dit te doen. De ondersteuning die we ontvangen is eveneens erg fijn, onze vragen worden snel en adequaat beantwoord. Na ruim 3 maanden ervaring met WereldKassa kunnen we met zekerheid zeggen dat we zeer tevreden zijn.

Francien en Marianne Wereldwinkel Elst

Wereldwinkel Velp januari 2024

Wij zijn sedert eind januari overgestapt op Wereldkassa; en na 5 maanden kunnen wij zeggen dat alles goed verloopt en dat wij nog geregeld nieuwe mogelijkheden ontdekken. De voorbereiding op het in gebruik nemen van WereldKassa vergde eerst onze aandacht; er moest gebalanst worden in het oude systeem. DE voorraad hadden wij bewust laag gehouden. De cursussen die wij gevolgd hebben zijn goed verlopen en men is enthousiast gaan werken met het programma; de cursussen waren duidelijk en helder. Vragen waar we zelf niet uitkwamen werden verzameld en vervolgens door Peter Paul op prettige wijze beantwoord. Het scheelde dat wij de vragen van tevoren al naar hem toegestuurd hadden. Degenen die de cursus niet gevolgd hebben zijn door hun collega’s goed ingewerkt en wegwijs gemaakt. Al doende leert men. Aanvankelijk zag men erg op tegen de veranderingen, maar in de praktijk wijst alles zich vanzelf; je moet goed het gele vakje op het scherm in de gaten houden! Een van onze mensen heeft een beknopte schriftelijke handleiding gemaakt die naast de kassa ligt; men kan dan nog eens nalezen hoe het ook alweer precies moet. Financiële rapportage zijn makkelijk uit het systeem te halen en bruikbaar voor verdere verwerking in de boekhouding. Natuurlijk vergt een ander systeem aanpassing en gewenning, maar na een klein half jaar is het zeer vertrouwd. In de winkel in Velp is het systeem nu ingevoerd; in januari willen wij het ook in de winkel in Arnhem in gebruik gaan nemen.

Nienke Gierman-Tijdink, penningmeester Stichting Wereldwinkel Arnhem-Velp

Wereldwinkel Oosterbeek september 2023

Per 1 september 2023 zijn wij bij Wereldwinkel Oosterbeek overgestapt van BlueRetail naar Wereldkassa. In de twee maanden daaraan voorafgaand hebben wij de voorbereidingen gedaan. Dat hield in: het inbrengen van omzetgroepen en hoofdgroepen, van grootboekrekeningen en klantgegevens en het overzetten van artikelgegevens vanuit BlueRetail. En daarnaast het maken van een eigen handleiding (toegesneden op de werkwijze in onze winkel) en (vanaf begin augustus) het trainen van de medewerkers voor de verkoop en de inkoop.

Het inwerken is goed verlopen en na één dag schaduwdraaien (op zaterdag 1 september) zijn we volledig overgegaan op Wereldkassa. De medewerkers waren in veel gevallen best wel zenuwachtig ivm de overstap, maar uiteindelijk is het prima verlopen. Natuurlijk duurt het best wel een maand of twee voordat iedereen gewend is aan een ander scherm, aan andere knoppen en andere benamingen voor bepaalde handelingen. Maar eigenlijk was een veel gehoord commentaar: ‘alles wordt best duidelijk aangegeven, alleen moeten we er nog even aan wennen’.

Wat betreft de financiële overzichten, die zijn beschikbaar in vele uitvoeringen. Van compact tot zeer gedetailleerd en voldoen in ons geval prima voor het overbrengen van de maandomzetten naar de boekhouding en voor de evaluatie van onze omzet en de afzet van de artikelen. We zijn heel tevreden over Wereldkassa, zowel over het programma zelf als ook over de geleverde ondersteuning.

Kees Gast Wereldwinkel Oosterbeek

Wereldwinkel Breda maart 2023

Toen Blue Retail ging stoppen moesten we overgaan op een ander kassasysteem. Bij navraag bij verschillende Wereldwinkels in de buurt bleek dat de meesten overgegaan waren op Wereldkassa en daar heel tevreden over waren. Na de presentatie in Leiden waren we enthousiast over de gebruiksvriendelijkheid en de mogelijkheden die Wereldkassa biedt.
De cursussen waren heel duidelijk en in een ontspannen sfeer. Dit heeft ertoe geleid dat onze vrijwilligers het programma vol zelfvertrouwen gebruiken.
De begeleiding bij het installeren van het programma was buitengewoon. Er werd snel telefonisch gereageerd op onze vragen per mail of telefoon. We hebben veel hulp gehad bij het overzetten van ons productenbestand en zelfs bij de problemen die we ondervonden bij het installeren van het nieuwe pin systeem.
Inmiddels loopt het programma al maanden probleemloos. Veel vrijwilligers zagen ertegenop om naar een nieuw kassasysteem en pin systeem te moeten overgaan, maar nu vinden ze het gemakkelijker en duidelijker dan voorheen. En nieuwe vrijwilligers worden snel ingevoerd in het programma. Kortom, we zijn erg tevreden.

Hans van den Heuvel Wereldwinkel Breda

Wereldwinkel Dordrecht maart 2023

Eind maart 2023 zijn wij, Wereldwinkel Dordrecht, overgegaan van Blue Retail naar Wereldkassa. Het systeem draait op 3 pc's en we maken gebruik van een touchscreen bij de kassa. Als gevolg van onverwachte hardware problemen (een computer crash en een verouderde pc) verliep het installeren niet vlekkeloos. De ondersteuning die we online en/of telefonisch kregen was erg prettig. Wereldkassa draait nu enkele maanden zonder problemen.

Reacties van enkele van onze gebruikers na enige maanden er mee te hebben gewerkt;

  • Het systeem is duidelijker dan Blue Retail. Het invoeren van produkten werkt heel overzichtelijk
  • De cursussen waren van voldoende niveau, de uitleg was duidelijk.
  • Omdat ik er als vrijwilliger niet dagelijks mee werk, moet ik vaak nog het nodige opzoeken. Maar als je goed leest, kom je er wel uit. Ik ben er dan ook zeer tevreden mee.
  • De ondersteuning is prima. Er wordt snel gereageerd op vragen via app- en mailcontact.
  • Er zijn voldoende financiële overzichten uit te draaien.

Ine Blom Wereldwinkel Dordrecht

Wereldwinkel Gorinchem (Gorkum) januari 2023

Drie maal is scheepsrecht: begonnen met K3, zijn wij via Blue Retail, in januari 2023 met Wereldkassa gaan werken. Zeker hebben deze eerdere ervaringen het werken met Wereldkassa vereenvoudigd. Maar ook zijn we daardoor goed in staat de gebruikersvriendelijkheid van WK te beoordelen, vinden wij.
Wij waren na de eerste kennismaking meteen enthousiast. Tijdens de demonstratie die Peter Paul ons in Leiden gaf, zagen we hoeveel meer en welke mogelijkheden WK bood. Vooral voor ons als gebruikers+, die de inkoopverwerking en onderhoud artikelbestand tot taak hebben.
De cursussen, zowel voor gebruikers en gebruikers +, boden veel informatie in een kort tijdsbestek. Uiteindelijk bleek het voor alle medewerkers voldoende om met WK aan de slag te kunnen.
Zonder te beweren dat wij het hele pakket al in de vingers hebben, werken wij met veel plezier met WK. Wij hebben de eerste inkoopverwerking probleemloos gedaan en we vonden het leuk om al doende nog veel meer mogelijkheden te ontdekken.
De persoonlijke benadering en te weten altijd met vragen en problemen bij de “helpdesk” terecht te kunnen vinden wij erg plezierig.

Jannie en Ineke Wereldwinkel Gorkum.

CSG Prins Maurits - oktober 2022

(Protestants-christelijke school voor voortgezet onderwijs op Goeree-Overflakkee en omstreken)
Op het Praktijkonderwijs te Middelharnis is het motto: Leren door doen en doen in het écht!
Dat betekent voor de sector Economie dat wij samenwerken met de Wereldwinkel in Middelharnis. Onze leerlingen maken de Wereldwinkel schoon, geven advies aan échte klanten en voeren uiteraard ook een betaling uit. Dit doen ze sinds een aantal maanden met de WereldKassa en onze leerlingen vinden dit programma super! WereldKassa is overzichtelijk en zeer gemakkelijk in gebruik, waardoor onze leerlingen autonomie ervaren en trots zijn op zichzelf. En de docenten zijn op hun beurt weer trots op hen! 

Josephine de Nooijer Sector Economie CSG Prins Maurits

Ook bij de sector Groen op het Praktijkonderwijs in Middelharnis werken we sinds oktober 2022 met WereldKassa. Het kassasysteem van WereldKassa is erg duidelijk en eenvoudig in gebruik. Ook voor leerlingen is het snel duidelijk hoe het werkt. We zijn erg blij met dit systeem!

Niels Kleppe Sector Groen CSG Prins Maurits

In de onderbouw van het Praktijkonderwijs wordt er al gewerkt met het (oefen) kassasysteem WereldKassa. Dit doen we, om de leerlingen zoveel mogelijk te laten ervaren hoe het is om in de bovenbouw met de échte kassa te werken. De WereldKassa is voor de leerlingen overzichtelijk en makkelijk te bedienen. Ze zijn dan ook enthousiast om ermee te werken. Het voelt voor de leerlingen alsof ze een echte kassa aan het bedienen zijn.

Corianne Boekee Onderbouw PRO CSG Prins Maurits

Wereldwinkel Goeree-Overflakkee Middelharnis - oktober 2022

Na twee maanden werken met jullie kassasysteem, hoor ik niets anders dan dat dit een veel eenvoudiger systeem is dan Blue-Retail, makkelijker werkt en er een heleboel papierwerk voor de verkopers/vrijwilligers is weggevallen. Weliswaar zijn er zijn er nog zaken die we met z’n allen nog niet (helemaal) goed doen maar dat is meer zaak voor de vrijwilligers die de inkopen invoeren en mijn persoontje als penningmeester. Verder is de follow-up en de ondersteuning bij vragen en problemen van een zeer hoog niveau! Ik denk dat we mogen stellen dat we een heel goede keus hebben gemaakt om Wereldkassa te gaan gebruiken.

Wim Schoordijk Penningmeester Wereldwinkel Goeree-Overflakkee Middelharnis

Wereldwinkel Krimpen aan den IJssel - oktober 2022

Als je er voor klaar bent om over te stappen op een nieuw kassasysteem, zijn er een hoop dingen waar je tegenop ziet. Vooral het aantal uren dat je erin moet steken lijkt groot. Nu we over zijn gestapt op Wereldkassa kunnen we zeggen dat dat enorm mee is gevallen. Wereldkassa is een snel aan te leren programma, duidelijk in het gebruik. De cursussen die we hebben gevolgd waren vol informatie en daardoor heel waardevol. Helpdesk is makkelijk te bereiken en snel in het oplossen van probleempjes. Dat ons eigen artikelenbestand overgezet kon worden in Wereldkassa was een super bonus, waardoor we snel aan het werk konden met het nieuwe systeem. Kortom, wij zijn blij dat we de stap hebben gezet en hopen nog jaren van Wereldkassa gebruik te maken.